Bereikbaarheid van Centrum Oost 2040

verslag bijeenkomst  22 mei

Getekende punten bereikbaarheid Centrum Oost 2040

Kort verslag tafels mobiliteit MAAK Centrum Oost 22 mei 2018

Dat er in 2040 minder auto’s zullen zijn, wordt vrij breed onderschreven. Dat er dan minder op straat geparkeerd gaat worden ook. De parkeerdruk is nu al hoog. Wordt nog hoger door nieuwbouw en woningsplitsing.

Hoe je daar nu al op in kan spelen is een stuk lastiger. Want:

  • Ik ben ondernemer en heb de auto dagelijks nodig voor mijn werk;
  • Hoe moet dat dan met mensen die slecht ter been zijn;
  • Waar moet mijn bezoek/mijn logees de auto dan parkeren?
  • De auto is gemakkelijker/goedkoper/comfortabeler/sneller dan OV.

Er worden verschillende suggesties gedaan/ideeën waar mensen wel voor voelen:

  • Goed openbaar vervoer tot de rand van de stad/wijk/buurt en vervolgens met snelle shuttle naar huis. Van belang is dat dit natransport niet veel tijd kost.
  • Shuttles/lopende band waar je elke paar minuten op kan stappen
  • (deel) auto’s die op afroep beschikbaar is en zelf voor komt rijden (is voor veel mensen nog “ver van mijn bed”
  • Fiets is de nieuwe auto! Je hebt nu al fietsen met steeds meer ‘toeters en bellen’ en hogere snelheden. Met alle gevolgen voor drukte, ruimtegebruik, veiligheid e.d.
  • Fijnmazig netwerk van deelfietsen, ook elektrisch, die je tegen kleine vergoeding mee kan nemen. Liefst “statiegeld” terug als je de fiets weer ergens in een rek zet. Voorkomt dat fietsen “in de boom” worden gehangen (voorbeeld Citybikes in Londen).
  • Zorg eerst voor goed OV en parkeergarages voordat je het parkeren op straat aanpakt. Begin daar nu al aan. Pas dan zijn mensen bereid de auto weg te doen/minder te gebruiken/niet voor de deur te parkeren. 
  • Zorg ook voor voldoende parkeerplaatsen voor fietsen zodat het geen rommeltje wordt op straat
  • Bezorgdiensten van winkels die op bepaalde tijden de wijk in mogen.
  • NZ lijn vanuit Amsterdam doortrekken

Algemene bevinding: nuttige avond met veel positieve geluiden. Onder de aanwezigen was draagvlak voor invoering parkeerregime en meer innovatieve vormen van vervoer (deelfietsen, deelauto’s). Natuurlijk kunnen niet alle bewoners zich voorstellen dat er straks minder auto’s kunnen komen, en voor sommigen is parkeren voor de deur een groot woongenot. Maar er is wel irritatie over vrachtwagens die parkeren op de Prins Hendrikkade. Maar als de gemeente de juiste voorwaarden weet te scheppen, is er (in ieder geval bij de aanwezigen) zeker wat mogelijk. 

 



Opmerkingen bereikbaarheid 2040

  • fietsenstalling
  • pakketjes halen en brengen door aparte bezorgers
  • Noord Zuidlijn
  • nu al plannen voordat de huizen worden gebouwd
  • auto's buiten de stad
  • huis bereikbaar dmv elektrische fietsen, hub die je huurt voor deze ene rit
    autohub
  • auto's aan de rand van de gemeente en heel goed ov
  • beter en goedkoper ov
  • geen auto's burchtondergronds parkeren
  • vergunning 1e auto, tweede duurder
  • leenauto's
  • greenwheels
  • parkeervoorzieningen berekenen en duurder maken
  • betere nachtverbinding
  • veer/ferry naar amsterdam
  • snelle fietsverbinding
  • informatievoorziening
  • slopen en opnieuw beginnen
  • NZ-lijn Amsterdam doortrekken
  • voldoende fietsparkeerplaatsen
  • belasten 2e en 3e auto in centrumgebied
  • vol inzetten op OV
  • parkeren aan de rand van de stad
  • pendeldiensten door de stad
  • ruimte voor maatwerk voor mensen die
  • afhankelijk zijn van de auto
  • niet meer bijbouwen als er geen oplossing voor parkeren is









Hoog contrast
Ga naar Zaanstad.nl